Monday, July 15, 2013

Sugar Glider dan Kurma


Bulan Ramadhan nie asyik story pasal Sunnah dan Agama je... hihi... *saya bukan nye pandai dalam bab agama nie...saya hanya berkongsi sedikit pandangan / buah fikiran saya je.... kalau ada salah dan silap saya , mohon maaf sangat-sangat di aats kekhilafan saya... tegur dengan baik dan saya sedia menerima nya... =)

Okay...berbalik pada tajuk kite... bulan Ramadhan nie... mesti banyak buah kurma kat rumah kan... jadi anak-anak bulus korang ( SG ) mesti banyak stok makanan kan... berkongsi rezeki.. Alhamdulillah... ~

sumber ihsan encik google..

SG memang boleh makan kurma... maklumlah kurma kan makanan sunnah Nabi... TETAPI ... adalah penting untuk korang kawal pemberian kurma kepada SG korang... bukan tak boleh bagi... boleh sesangat... tapi berpada-pada SEBAB kandungan phosphorus yang tinggi ...

YES ... memang kurma makanan sunnah Nabi... sebarang sunnah Nabi memang tidak mendatangkan kemudaratan... TAPI ingat lah... SG tu kecik je... tak sama dengan manusia... kalau dalam seminggu asyik kurma je... boleh menyebabkan SG lumpuh / buta / mati...

macam saya...kalau dah takde stok makanan saya bagi jugak kurma... tapi setakat 1 atau 2 biji je... potong kecik-kecik... campur dengan buah yang lain... untuk variety kan menu my SG kan... tapi takde lah dalam seminggu tu setiap hari saya bagi... seminggu sekali ke... 2 minggu sekali ke... tapi dalam kuantiti yang sedikit...

Ada yang kata manusia makan kurma BANYAK-BANYAK pun boleh buta... *saya tak pasti tentang nie... saya try google pun tak jumpe... kalau sesiapa ada info boleh share...

tapi PENDAPAT saya lah kan... mungkin pengambilan yang BERLEBIHAN boleh menyebabkan penyakit... jadi ambil secara seimbang... takkan 1 hari , makan 1 kotak kurma kan... So ... renung-renungkan... =)

kami makan je..apa yang mummy kami bagi... "mummy knows what the best things for us... " hehe

No comments:

Post a Comment

Labels

accessories (2) adopt (1) akhbar (2) aquarium (1) baby (7) Banting (1) barang2 sg (1) barn (1) bath (1) berjimba2 (1) bleach (1) boarding (1) booth (2) budak2 TMJ (5) cage (4) cat (4) collection (4) competition (2) contest (2) cuaca (2) day (1) die (4) dye (1) event (2) exercise (1) farm (1) FB (4) fish (1) food (1) GB (1) genesis (2) grooming (2) guinea pig (30) haiwan (1) hedgehog (7) hilang (2) hoglet (3) huts (1) ikan (1) info (6) jantina (1) joey (1) johor (2) jual beli (1) kamsis (1) kekeliruan (1) kempas (1) kesihatan (4) kitten (1) klinik (1) kuantan (2) kucing (8) lesen (1) Malaysia (1) mandi (2) memory (4) missing (1) name (2) new (1) new owner (2) new pets (4) newbies (2) pages (1) pemakanan (9) penjagaan (4) pet lover (2) petition (1) pets (11) photo (2) PIS (1) preggy (3) protein (1) pups (1) rawatan (2) resque (1) review (2) sale (8) Sales (3) selaput mata (1) shopping (1) show (3) stray cats (5) study (1) sugar glider (13) tetra (2) tips (4) ubat (1)
Hak Milik Penulisan by LnL PetBlog